Jätä kommentti

Päättäjien on arvostettava kansalaisten mielipidettä

Päättäjien on arvostettava kansalaisten mielipidettä

On positiivista, että kansalaiset ottavat heitä koskeviin asioihin kantaa. Tätä tulisi mielestänivirkamiehistön osata arvostaa ja ottaa se tehtäviensä hoidossa huomioon, eikä suhtautua siihen väheksyen ja jonkin verran jopa ivallisesti. Tälläisen tuntemuksen sain 23.10. Rajamäellä järjestetyssä kansalaiskokouksessa. Erityisesti johtavan lääkärin ja kunnanjohtajan osalta.Virkamiehistön olisi syytä hyödyntää tälläinen aktiivisuus ja asettua aitoon vuorovaikutukseen kuntalaisten kanssa.

Rajamäen terveysaseman kaksi keskeistä käyttäjäryhmää ovat lapsiperheet ja ikäihmiset.

Perheille, joissa on monta alle kouluikäistä lasta, on aivan ilmeisen selvää, että terveyspalveluiden tulee olla helposti saatavilla. Jokaisen, joka vähänkin on nähnyt moni lapsisen perheen arkielämää, on pakko käsittää tämä näkökohta.Ikäihmisiä on kunnassa paljon. Joka vuosi he tarvitsevat yhä enemmän terveys­palveluja.Ikäihmisten kyky ajaa autoa ja käyttää uutta teknologiaa ei suinkaan parane vaan heikkenee.

Tässä on ihan arkisia syitä sille, että palveluiden tulee olla lähellä sekä tuttuja henkilöitä

hoitamassa heitä. Tämä korostuu muistivaikeuksia potevien kohdalla.

Rajamäkeläiset ovat erittäin tyytyväisiä nykyisen terveysaseman palveluihin.

Kansalaiskokouksessa tuli esille erityisesti johtavan lääkärin kommenteissa, että rajamäkeläiset lähestyvät tätä terveysseman asiaa tunnetasolla. Miksi niin ei saisi tehdä? Mielestäni tunnetason kokeminen perustuu käyttäjien kokemuksiin. Ne ovat yksiselitteisesti olleet myönteisiä.

Käyttäjät ovat odotuksia vastaavaa palvelua ja hyvää hoitoa. Siitä on muodostunut positiivinen,hyvän olon tunne. Tämä näkökulmä on ehdottoman oikeutettu ja jos suurin osa rajamäkeläisistä, oman aseman käyttäjistä, kokee saaneensa erinomaisen vastaavuuden odotuksilleen ja oikean hoidon ja nopeasti, niin miten tämä hyvien kokemusten näkökulmavoitaisiin ohittaa päätöksenteossa. Siis ihmettelen kyllä!

Yksi keskeisia asioita hyvässä ja oikeassa hoidossa on se, että lääkärin (hoitohenkilökunnan) ja potilaan välillä on hyvä ja toimiva hoitosuhde. Hoitosuhde on hyvä, jos lääkärillä on mahdollisuus perehtyä potilaan asioihin ja hoidontarpeisiin.

Rajamäen terveysasemalla on toimiva omalääkärijärjestelmä ja lääkärit ovat todella asiallisesti ja ammattitaitoisesti paneutuneet potilaidensa asioihin. Tämä luo potilaalle turvallisuuden ja luottamuksen tunnetta ja on kyllä ehdottoman suuri tekijä hoidon onnistumisessa kun on kysymys niistä sairauksista ja taudeista, joita hoidetaan perusterveydenhuollon tasolla. Eli tässä on tärkeä asiakasnäkökulma.

Hoito onnistuu, kun lääkäri on sellainen, joka tuntee potilaan, eikä joka kerta potilaan tarvitse lääkäriin päästyään taas selittää sairauskokemustaa ja aloittaa suhdetta alusta. Tämä on myös huomattava kustannustekijä. Vaihtuvien lääkäreiden kanssa työstettäessä hoitoa, tuhlautuuaikaa, osaamista ja palataan liian usein alkupisteisiin. Vieras lääkäri käyttää usein turhia tutkimuksia diagnoosinsa tueksi, kun taas potilaansa tunteva , osaa arvioida tilanteet entisen tiedon pohjalta.

Hyvä hoitosuhde on kustannussäästöä, eikä mitään ”tyhmää tunnetasokokemusta”.

Onko kirkonkylän terveyskeskuksella kapasiteettia ottaa vastaan rajamäkeläiset? Kuntalaistenkokemus kirkolla ja muualla Nurmijärveä on se, että omalääkärille pääsy kestää jo nyt 4­ 5 viikkoa. Miksi ikäihmiset ja pienten lasten vanhemmat ohjataan kirkonkylälle taksella ja avustetuilla kyydeillä. Enpä myöskään usko, että kirkonkyläläiset ja klaukkalalaiset haluaisivat lisää käyttäjiä omille asemilleen.

Anja Lammio

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: